En fortsättning

DAG 6. Nedalshytta- Storerikvollen.
Jag tänkte ta och berätta lite mer om vår fjällvandring. Sist så avslutade jag det hela när vi slått läger några kilometer bortanför Nedalshytta i Norge. Vi forsatte att hålla oss på den norska sidan, som vi skulle komma att göra några dagar framöver. Turen denna dag var till stor del på myr och spänger Jag doppade benet i en myr men annars gick det bra. Vi mötte en norsk familj där pappan busade lite med oss och skrämde oss på vår lunchrast. Norsk fjällhumor.

Vi kom fram till Storerikvollen och förstod snabbt varför det är en favorit bland både norskar och svenskar. Att det finns får på en fjällstation talar ju i sig om vad det är för idyll jag pratar om. Dessutom är stugan från slutet av 1800-talet.

Vi fortsatte någon kilometer och slog upp tältet där. Vi hann precis ta in ryggsäckarna innan regnet kom - tack för det!

DAG 7. Storerikvollen- Ramsjöhytta.
Ny dag med nya möjligheter! Såklart förföljde regnet oss även denna dag, liksom alla andra. Till frukost provade vi något nytt som vi fick i present. Haha, det var då inte gott men jag blev mätt iallafall.

Det var ganska lättgånget sträckan vi gick men även denna dag var det längre än vad vi hade räknat med. Svenska källor för vandring i Norge verkar vara lite sådär. Med några kilometer kvar kunde vi se dagens mål. Ingen dålig placering direkt. Synd bara att molntäcket var så envist och vägrade att flytta på sig.

När vi kom fram till stugan lånade vi utedasset och dumt nog började det ösregna när vi kom ut. Vi blev jätteblöta och kalla.

I protest mot vädret sov vi bort eftermiddagen i tältet. Det var skönt trots alla gropar vi lyckats pricka in. Helt klart sämsta tältplatsen, tur att vi var trötta så det gick bra ändå.

DAG 8. Ramsjöhytta - Björneggen.

Uppehåll! Denna fömiddag passerade vi ett fjäll fullt med flera 1000 renar. Vi tror de kanske hade renmärkning nere i byn eller något sådant. Vi försökte störa dem så lite som möjligt men jag vet inte om vi lyckades. Vi passerade även en gruva som var verksam på 1800-talet. Vi funderade länge på hur de transporterade all malm från fjället ner till byn. En ganska lång bit och vi hoppas på att det gick fredligt till.

Vi började höra bjällror och stötte på flera sköna får. Snacka om att ha ett bra fårliv, få springa runt på fjället lite hur man vill. Vi kom fram till stugan i Björneggen och käkade lunch. Torkade sockar och sulor i solen och njöt av värmen den gav.

Norska landsbygden är något utöver det vanliga!

Vi hade många härliga fårmöten! T.ex så gömde sig sju får under en gran. Haha, de är för sköna.

Vi gick igenom en helt enastående trollsk björkskog. Solen sken och det var helt underbart att vandra. Vi hittade bästa tältplatsen. Torkade ALLT och badade i en fjällbäck. Det här var nog den bästa kvällen. Plus att solen sken hela kvällen lång.

DAG 9. Björneggen - Storerikvollen.
Denna dag slog vädret på stort och bjöd på shortsväder. Att det varade i två timmar och att byxorna åkte på  är en bagatell. Vi kände oss iallafall väldigt snygga!

Vandringen var vacker då vi gick i ett dallandskap och kunde blicka över till Sverige.

Kakor efter lunchen sitter alltid fint på vandring.

Efter en dags vandring kom vi tillbaka till vackra Storerikvollen. Det är sylmassivet vi ser på andra sidan sjön.

Vi gick förbi stugan och slog läger vid sjön men längre bort. Här är en emoselfie med en blomma jag var nöjd med att hitta! Jag hade sagt innan att jag skulle vilja hitta fjällsyra och vips så var den nedanför mina fötter. LYCKA. För övrigt var denna tältplats fantastisk den med. Vi käkade fjällsjökyld chokladpudding till efterrätt. Mumma!

DAG 10. Storerikvollen - Blåhammaren.

Vi vaknade till en spegelblank soch mycket fotovänlig sjö och var såklart tvungna att ta kort. Även denna dag klarade vi oss ganska så bar från regnet, bara några droppar.

Dagsetappen var ganska så kort på 15 km så vi kom fram tidigt till Blåhammaren. Vi spanade in fjällstationen och chillade. Vi tog oss en dusch och åt en mycket god middag på stationen. Myset fortsatte i tältet med havrekakor som efterrätt. På kvällen kom det världens regnoväder och dimman drog in över fjället. Vi lyckades få till ett kort innan allt försvann. Ganska häftigt att skåda vädret på detta vis. Här träffade vi massa hundar och både Johanes och jag blev kär i en irländsk setter som var så fin så. Jag kan ju meddela att jag saknar Boas typ hur mycket som helst!

DAG 11. Blåhammaren- Enafors.
Sista dagen vandring som kom att bli en dag utöver det vanliga. Iallafall vädermässigt. Gårkvällens dimma hade inte släppt och det regnade (vilken nyhet) dessutom ganska så mycket. Vi gick på karta och kompass eftersom det var svårt att se ledmarkeringarna. Lunch och regnpaus tog vi i ett vindskydd vid snasahögarna. Imman på bilden talar om temperatursskillnaden ute och inne.

Typ så här mycket så vi uppe på fjället. Mamma och svärmor, jag lovar att vi var försiktiga och följde kartan och leden!

Till slut kom vi ner från fjället och dimman lättade. Här står vi framför silverfallet i Enafors. Sista biten var en pers, mitt knä gjorde ont som stryk! Tur att han här och jägarsnus finns!

Framme i Enafors och Enaforsholms fjällgård. Ett gammalt och fint place som hade en fjällbotanisk trädgård och härliga fotöljer att sitta i. Vi lagade vår sista middag och duschade. Sista dagen var avklarad sista i natten i tält var kommen. Wow!

Det här var alltså vår bröllopsvandring. Så bra och regnit som det kan bli! Fast det hade ju blivit lättare med mindre regn. 20 mil är inte dåligt och vi är glada att allt gick så bra! Vi är ett bra team helt enkelt och denna vandring kommer vi sent glömma. Tack för mig!